בשנת 1952 התגייסתי בגיל 18 לצבא לאחר שסיימתי בית ספר מקצועי בתחום מכניקה עדינה מאחר מתחום זה היה ייחודי באותן שנים ,גויסתי לחיל האוויר .
בביום הראשון לגיוסי הוצבתי בפרדס ברחובות כשומר בהלוויה של הנשיא הראשון של מדינת ישראל חיים ויצמן.
לאחר שעברתי תירונות חיל רגלים שהייתה קשה וארוכה, הוצבתי לבית הספר הטכני של חיל האוויר שהיה אז ממוקם בחיפה.
בגמר קורס קצר של מכשירנות מטוסים , הוצבתי לשרת בבסיס תל נוף ביחידת החזקה למטוסים וציוד שעסקו באחזקה ברמה הגבוה ביותר.
אלה היו שנים ראשונות לקיומו של חיל האויר והרבה מן הפעולות שעשינו היו ראשוניות כיוון שלא היה מי שינחה אותנו או ילמד אותנו בצורה מסודרת בכל הקשור לנוהלי עבודה ותהליכים של החזקת ציוד תעופתי.
למדנו תוך כדי ביצוע העבודה בשיטה של ניסוי וטעיה , כאשר נעשו טעויות רבות ולאט לאט נבנתה מערכת החזקה שאנשיה היו מנוסים ומיומנים .
בשנת 1956 יצאתי להשתלמות מטעם חיל האוויר בחיל האוויר הבריטי ושם קיבלנו את היסודות של תורת התחזוקה של מטוסים וציוד תעופתי .
יחד עם הגעת מטוסי הסילון הראשונים לחיל האוויר הוקמו,מעבודות תחזוקה משוכללות ונרכש ציוד בדיקה שאפשר לוודא שהציוד ששופץ אכן עומד בדרישות ומסוגל לבצע את משימות המטוסים.
כאשר הוחל ברכש מטוסי סילון מצרפת שהיתי פעמים רבות במפעלים צרפתיים מהם רכשנו ידע ,ציוד וחלקי חילוף .
בתקופה זו עברתי את מלחמת סיני שבה ישראל תקפה את מצרים בשיתוף עם אנגליה וצרפת ,וזאת כאשר המצרים הלאימו את תעלת סואץ אשר קישרה את השיט באוקיינוסים המזרחיים אל הים התיכון ואשר קיצרו באופן משמעותי את השיט לאנגלייה וצרפת .הגורם העיקרי להתערבות של אנגליה וצרפת היה שתעלת סואץ הייתה שייכת לחברה אנגלית ומעבר אוניות נפט לארצותיהם הופרע לישראל היה חשש שהלאמת התעלה תביא לסגירתה בפני שיט ישראלי,דבר שהתברר כנכון לאחר מכן .
כאשר הצרפתים הפסיקו לספק נשק לישראל התחילה תקופה של אספקת מטוסים ועוד ציוד אחר מארצות הברית.
הציוד האמריקאי היה הרבה יותר מתקדם מהציוד הצרפתי וכתוצאה מכך התחזק חיל האוויר הישראלי וצבר עוצמה רבה.
מבחינתי המעבר לציוד אמריקאי חייב השתלמויות בארצות הברית במפעלים שונים ובבסיסים שונים של חיל האוויר האמריקאי.
הציוד האמריקאי שהיה המתקדם מסוגו בעולם חייב בניית מעבודות ובתי מלאכה משוכללים, עבורם נרכש ציוד מעבדות יקר ומסובך.
תהליך רכישת הידע היה ארוך ובוצע בשלבים רבים תוך כדי ביקורי עבודה ר5בים בארצות הברית ועל ידי רכישת ידע רב במפעלים.
בשנים הללו עברתי קורס פיקוד ומטה של צה''ל והתחלתי את שירותי כקצין בדרגת סרן.
משירות בבסיס החזקה מרכזי של חיל האוויר עברתי לשרת במטה חיל האוויר ושם
הייתי אחראי על התקנת סימולטורים של מטוסי פאנטום וסקיי הוק.
סימולטורים אלה אפשרו אימון טייסים מתנאי מצב טיסה מסוכנים שלא ניתן היה לבצעם במטוסים באוויר .
אימון זה נועד ליידע ולאמן את הטייסים במצבי חירום אך גם בתהליכי טיסה רגילים כאשר המדריך בעמדת הסימולטור יכול לעקוב אחרי כל פעולה של הטייס המתאמן ולתקן שגיאות שלא ניתן לתקנן בטיסה אמיתית .
לאחר מכן התמנתי לראש ענף שעסק בתקציב חיל האוויר בתשתיות שלא .
כאשר הועלתי לדרגת אלוף משנה מונתי למנהל המערך הלוגיסטי של חיל האוויר לאחר מלחמת יום הכיפורים ומתפקידי היה לבנותו מחדש כדי לתקן את כל הליקויים שהתגלו בו במהלך המלחמה.
הפעולות שנעשו היו הקמת מערכי מחסנים אוטומטיים ושכלול מערכי המחשב שתמכו במערך הלוגיסטי ובפריסתו בחיל האוויר .
התפקיד הבא שלי היה כראש מחלקת מטוסים של חיל האוויר אשר היה אחראי על הנדסת האחזקה, רכש המטוסים החדשים וקליטתם בחיל האוויר. בשנת 1985 סיימתי את שירותי בחיל האוויר לאחר 31 שנות שירות.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה